Saturday, May 12, 2012

Selamat Hari Ibu

Ibu.. ibu... engkaulah ratu hatiku
Bila ku berduka
engkau hiburkan selalu
Ibu.. ibu engkaulah ratu hariku

Ya lagu  iklan fernleaf ni memang tak pernah luput dari ingatan. Apatah lagi bila menjelangnya Sambutan Hari Ibu bulan Mei ini.

Mari kita selidik apakah sejarah sambutan Hari Ibu ni.
Menurut http://www.mothersdaycentral.com/about-mothersday/history/ ada pelbagai sejarah Smbutan Hari Ibu. Ada yang meletakkan hukum sambutan hari ibu ini sebagai haram.

Bagi akak, tidak salah kita memperingati ibu kita selalu. Sekurang-kurangnya telefonlah seminggu sekali. Kalau dulu masa masih bujang dan masih belajar. telefon tu kalau perlu duit belanja. Tapi akak rasa, semenjak dah duduk berkeluarga dan berjauhan ni kepentingan berhubungan dengan keluarga lebih ketara. BUkan sekadar bertanya khabar. Adakalanya ibu bapa kita juga perlukan perhatian dan sokongan moral dari kita. Memang kehidupan kita sentiasa sibuk dengan berbagai-bagai tugas.

Bak kata pepatah " Seorang ibu dapat menjaga 9 anak , tetapi 9 anak belum tentu dapat memelihara seorang ibu".

Teringat pula cerita suami yang ada seorang anak memohon bantuan kebajikan naik berang. Ini kerana permohonannya tidak diluluskan  kerana beliau bekerja gomen walaupun pendapatan tidak seberapa.

Pernahkan kita terfikir? Ibu bapa kita tidak pernah merungut sewaktu membesarkan kita. Sesuap nasi dikongsi bersama.Pernahkah kita bersyukur?  Bila kita sudah dewasa, menyara ibu bapa itu seperti satu bebanan. Apatah lagi nak hulur RM50 sebulan. Jangankan nak jenguk . Telefon pun jarang. Lagi-lagi nak balik kampung.



Sebab itu lah akak kalau ada kesempatan balik kampung, akak akan balik. Korbankan sedikit masa dan  wang untuk membahagiakan ibu bapa. Selagi hayat dikandung badan.

Untuk itu... semua ibu dan bapa.. Kami sayang pada mu!

No comments:

Post a Comment